ترس کودکان - ترس بزرگسالان

دلیل ترس چیست؟ چگونه ترس درمان می‌شود؟ راههای ساده برای از بردن ترس از همه نوع در کودکان و حتی بزرگسالان

ترس کودکان - ترس بزرگسالان

دلیل ترس چیست؟ چگونه ترس درمان می‌شود؟ راههای ساده برای از بردن ترس از همه نوع در کودکان و حتی بزرگسالان

آیا افزایش قیمت بیت کوین حبابی بیش نیست؟

من یه چندوقته مرتب دارم میبینم که قیمت بیت کوین داره میره بالا


در یک سال اخیر تقاضای داد و ستد بیت کوین به رشد بی‌سابقه‌ای دست یافته است. به طوری که خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز رمزپایه را به یکی از بهترین سرمایه گذاری های پربازده سال ۲۰۱۷ تبدیل کرد.

بیت کوین در سال ۲۰۱۷ پشت سر هم رکورد قیمت خود را شکست و با سرعتی باور نکردنی از ۹۰۰ دلار آغاز سال ۲۰۱۷ به نزدیک به ۱۰۰۰۰ دلار (در زمان نگارش این مقاله) رسیده است. اما افراد بدبینی همچون ری دالیو، مدیر عامل یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک جهان، و جیمی دیمن، مدیر عامل بانک جی‌پی مورگان، انگ کلاه‌برداری به بیت کوین زدند و عنوان کردند که افزایش قیمت بیت کوین حبابی بیش نیست. اما دیگر متخصصان دنیای سرمایه گذاری همچون تام لی، مدیر سابق بانک جی‌پی مورگان و استراتژیست محبوب وال استریت معتقد هستند که قیمت بیت کوین همچنان افزایش خواهد یافت و طی ۵ سال آینده به ۵۵۰۰۰ دلار خواهد رسید. مساله‌ای که در نهایت بیت کوین را به یکی از بهترین سرمایه گذاری های دنیا تبدیل می‌کند.
بهترین سرمایه گذاری ؛ بیت کوین

از همین رو کریس کلاین، مدیر اجرایی و بنیان‌گذار بیت کوین IRA، اولین و بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی رمزپایه، معتقد است که بیت کوین در سال ۲۰۱۸ تبدیل به بهترین سرمایه گذاری سال شود. به طوری که سرعت باورنکردنی امسال خود را نیز ادامه می‌دهد. ۵ دلیلی که او برای این پیش‌بینی خود آورده است با هم مرور می‌کنیم. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا افزایش قیمت بیت کوین به سرعت خود ادامه می‌دهد؟
۱. اقبال به بیت کوین در سال ۲۰۱۸ به بالاترین سطح خود خواهد رسید

بیتکوین در ژاپن

یکی از مهم‌ترین دلیل‌هایی که چرا بیت کوین یکی از بهترین سرمایه گذاری های سال‌های اخیر بوده پذیرش روز افزون بیت کوین در سطح جهان است. در آپریل ۲۰۱۷، کشور ژاپن بیت کوین را به طور رسمی به عنوان یکی از روش‌های پرداخت پذیرفت. و در حال حاضر در ژاپن ۲۶۰۰۰۰ فروشگاه موارد غذایی و خرده‌فروشی ارزهای رمزپایه را پذیرفته‌اند. پذیرش بیت کوین توسط ژاپن اولین قدم برای پذیرش رسمی این ارز دیجیتالی در جهان بود. اگرچه هر دولتی خود تعیین می‌کند که چگونه بیت کوین را مدیریت کند اما موفقیت بیت کوین در ژاپن قطعا بر دیگر کشورها نیز تاثیر خواهد گذاشت.
بیشتر بخوانید:

خرید با بیت کوین از آمازون ؛ شایعه یا واقعیت؟

حجم معاملات بیت کوین نیز در سطح جهان افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۷ همراه با ۳۰۰۰۰ کیف پول دیجیتالی که روزانه ساخته می‌شود، حجم معاملات بیت کوین ۵۵ درصد افزایش داشته است. شایعه پذیرش بیت کوین توسط آمازون نیز هر روز تقویت می‌شود. اگر خرده‌فروشی‌های غول‌آسایی همچون آمازون نیز بیت کوین را بپذیرند دیگر هیچ کس نمی‌تواند جلوی افزایش سرسام‌آور قیمت بیت کوین را بگیرد.
۲. قانون‌گذاری و نظارت رسمی بر بیت کوین، بازارها را مملو از ارزهای رمزپایه می‌کند

صندوق های قابل معامله سکه ای
بیشتر بخوانید:

مرگ بیت کوین محقق نخواهد شد، دولت ها مجبور به مداخله هستند

در سال ۲۰۱۸ احتمالا شاهد افزایش قابل توجه نظارت‌ها و قوانین دولتی بر ارزهای رمزپایه خواهیم بود و در نتیجه باید منتظر سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری موسسات مالی در ارزهای رمزپایه باشیم.

صندوق‌های قابل معامله سکه‌ای یا رمزپایه به احتمال خیلی زیاد در سال ۲۰۱۸ توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده (SEC) مورد تایید قرار خواهند گرفت. همین مساله موجب می‌شود تا موسسات مالی بزرگ جهان به سرمایه‌گذاری در بیت کوین اقدام کنند و موکلین خود را با راه‌های جدید و پر سودتر سرمایه‌گذاری آشنا کنند. صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFs) با ورود به سرمایه‌گذاری در بیت کوین عملا پای گروه بسیار بزرگی از سرمایه‌گذاران را که تمایلی به خرید سکه‌های دیجیتالی و ذخیره آن‌ها ندارند به عرصه ارزهای رمزپایه باز خواهد کرد.

جدا از ETFs، پلت‌فرم LedgerX به تازگی هم مجوز اجرای قرارداد سواپ و هم مجوز تاسیس شرکت تسویه وجوه را در عرصه ارزهای رمزپایه کسب کرده است. tZero از شرکت‌های تابع Overstock.com نیز اخیرا مجوز قانونی تاسیس سیستم معاملات جایگزین (ATS) را برای دارایی‌های بلاک‌چین از SEC و FINRA (سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی) دریافت کرده است.

در حقیقت رشد مشتقلات مالی بیت کوین قدم مهمی در تثبیت جایگاه بیت کوین خواهد بود. گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو، بزرگترین بورس قراردادهای آتی و اختیار معامله در جهان، که به تازگی شریک استراتژیک BitGo، شرکت امنیتی بلاک‌چین، شده است نیز اخیرا سرمایه‌گذاری در بیت کوین را آغاز کرده است و این خبر بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران ارزهای رمزپایه است.

ورود این شرکت‌های بزرگ که با دولت‌ها نیز همکاری دارند نشان‌گر آغاز نظارت قانونی بر ارزهای رمزپایه است. مساله‌ای که موسسات مالی بیشتری را به ورود به سرمایه‌گذاری در بیت کوین ترغیب می‌کند.
۳. اخلال در وضع موجود همچنان ادامه خواهد داشت

اخلال در وضع موجود

تکنولوژی‌هایی همچون اوبر، Airbnb و علی‌بابا یک شبه موجب اخلال کارایی صنعت‌های بزرگی همچون تاکسی‌رانی شده‌اند. بیت کوین نیز همین کار را با سیستم‌های مالی می‌کند. تکنولوژی بلاک چین که بیت کوین در آن ساخته شد انقلابی در دنیای مالی جهان است و روز به روز گسترده‌تر می‌شود. در حال حاضر ۱۲۰۰ ارز رمزپایه در بازار وجود دارد که هر کدام هدفی دارند و همگی از بلاک‌چین استفاده می‌کنند.

ریپل (XRP)، برای مثال، با سیستم پرداخت خود تمام تصورات پیرامون معاملات خارج از مرزهای یک کشور را تغییر داده است. بانک‌ها نیز به جای مقابله با بلاک‌چین تصمیم به استفاده از ریپل گرفته‌اند تا از این طریق سیستمی جدید و شفاف‌تر را توسعه دهند. شرکت سیویک (Civic) نیز برای تایید و حفاظت از هویت کسب و کار‌ها و تاجران از بلاک‌چین استفاده می‌کند. در واقع سیویک این امکان را به وجود آورده است تا مردم در معاملات تجاری از هویت خود محافظت کنند.

و این تنها آغاز ماجرا است.
۴. اعتماد به وال استریت و بازارهای بورس از بین رفته است؛ بلاک چین منجی جدید اقتصاد

عدم اعتماد به وال استریت

بهترین سرمایه گذاری های دنیا همواره اعتماد بخش عظیمی از جامعه را به خود جذب می‌کنند. جهان هنوز وام‌های مسکنی را که در نهایت منجر به بحران مالی سال ۲۰۰۸ شد فراموش نکرده است. همه مردم آمریکا شاهد بودند که دولت آمریکا با استفاده از دلارهایی که مردم به عنوان مالیات پرداخته بودند در حال نجات همان بانک‌هایی بود که این بحران عظیم مالی در بازارهای بورس را به وجود آورده بودند. جی‌پی مورگان ۱۳ میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرد و اخیرا نیز مشخص شده است که بانک ولز فارگو با ایجاد تعداد فراوانی از حساب‌های جعلی با نام مشتریان بانک، قیمت سهام خود را بالا نگه داشته است.

بنابراین موسسات مالی دیگر به وال استریت اعتماد نخواهند کرد.

بیت کوین پس از وضعیت وخیم مالی در سال ۲۰۰۹ خلق شد. در آن زمان برای جابجایی پول بین چند طرف قرارداد حتما باید یک بانک یا یک دلال به عنوان واسط وجود می‌داشت. اما بیت کوین با تکنولوژی جدید خود، بلاک‌چین، این انحصار را شکست. به طوری که با فراهم آوردن امکان انتقال مستقیم و ایمن پول از یک فرد به فردی دیگر، نقش فرد سوم به عنوان واسط (در اینجا بانک) را به طور کلی کنار گذاشت. این شیوه کاملا شفاف است و کارمزدهای بانکی غیر ضروری و اخلالات سیستمی بانک‌ها را حذف کرده است.

بنابراین هرچه تعداد شرکت‌هایی که با کاربرد تکنولوژی بیت کوین آشنا می‌شوند بیش‌تر می‌شود احتمال تغییر اساسی فضای معاملات جهان نیز افزایش می‌یابد. قوانین مالی که ده‌ها سال یا شاید صدها سال وجود داشته‌اند نیز در نهایت تغییر خواهند کرد.
۵. دسترسی به بیت کوین به طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت

بیتکوین

زمانی که بیت کوین برای اولین بار ساخته شد تنها یک سیستم ارزی P2P بود. اما فردی ماهر و مسلط به تکنولوژی‌های سایبری فهمید که چه طور می‌توان با خرید و فروش و ذخیره بیت کوین انقلابی را در شیوه‌های معاملاتی به وجود آورد. امروزه وبسایت‌هایی همچون Coinbase.com بیت کوین را برای همه مردم جهان قابل دسترس‌تر کرده‌اند. این وبسایت‌ها به سادگی امکان خرید، فروش، معامله و ذخیره انواع ارزهای رمزپایه را فراهم آورده‌اند. خرده‌فروشی‌های بزرگی همچون Overstock و Expedia نیز بیت کوین را به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت پذیرفته‌اند. کشورهای زیادی نیز در سرتاسر جهان به بازگشایی صرافی‌های ارزهای رمزپایه و پذیرش بیت کوین به عنوان یک ارز رسمی اقدام کرده‌اند.



بیت کوین های گمشده شاید موضوعی باشد که کمتر آن را شنیده‌اید. دارایی‌ها همیشه در معرض خطر قرار دارند. ارز فیات، دلار یا سهام در معرض سرقت، ضرر یا از دست رفتن هستند. بیت کوین هم، از این خطرات دور نیست. شاید ما همیشه فقط درباره‌ سرقت بیت کوین و جرم‌های سایبری شنیده باشیم؛ اما در مواردی غیر از این هم خطر از دست رفتن و ناپدید شدن بیت کوین هست. درست مانند طلا که ممکن است توسط کشتی دزدان دریایی به سرقت رود یا  تمام دلارهایتان در آتش بسوزد، ارزهای مجازی هم ممکن است به طور ناگهانی ناپدید شوند و پیدا کردن آن‌ها دیگر روی بلاک چین امکان‌پذیر نباشد.

رقم‌های حیرت‌انگیز


تحقیقات جدید توسط موسسه‌ی Chainanalysis میزان بیت کوین های گمشده را ۳,۷۹ میلیون بیت کوین محاسبه کرده است. این میزان، در ارزیابی‌های بالای این موسسه به دست آمده است. در کم‌ترین ارزیابی، این میزان ۲,۷۸ میلیون بود. میزان بیت کوین های گمشده و از دست رفته ۱۷ تا ۲۳ درصد است.

بیت کوین های گمشده کجا می روند؟

تاثیر بیت کوین های گمشده روی بازار

تحقیقات Chainanalysis بسیار کامل و دور از حدس و گمان ارائه شده است. در یک تقسیم‌بندی از این تحقیق که راجع به سکه های گمشده در سال ۲۰۱۷ انجام شد، تعدادی از این سکه‌ها هنوز دست نخورده و قابل دسترس است. در سال ۲۰۱۷ باید به مقدار کسری سکه‌های با ارزش بالا توجه کرد. در سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، منظور آنها افرادی است که سکه‌ها برای مدت بسیار طولانی نزد خود نگه داشتند و ممکن است آن سکه‌ها اصلا گم نشده باشند.


سکه‌های ساتوشی


در یک تحقیق جالب توسط موسسه Chainanalysis سکه‌های متعلق به خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو  مورد بررسی قرار گرفت. آنها متوجه شدند که ساتوشی مالک بیش از یک میلیون بیت کوین است. آن‌ها تصمیم گرفتند میزان سکه‌هایی را که برای همیشه ناپدید شدند، حساب کنند. به گفته‌ی آن‌ها، سکه‌های تحت تصرف ناکاموتو نزدیک به نصف محاسبه‌ی آن‌ها از سکه‌های گمشده است. به نظر می‌رسد این تحقیق تاثیر نامطلوبی روی بازار بیت کوین ندارد و بازار ارزهای مجازی با عرضه‌ی نسبتا زیادی به راه خود ادامه خواهند داد.



آیا این مسئله مهم است؟


از آنجایی که بیت کوین متعهد به عرضه‌ی محدود است بیت کوین های گمشده نقش مهمی در بازار دارد. اگر سکه‌های استخراج شده به بازار برنگردند عرضه و تقاضا با مشکل مواجه خواهد شد.


آیا تعداد بیت کوین‌ها از تصور مردم هم کمتر است؟


سرنوشت بیت کوین های گمشده

این یک سوال پیچیده است. از یک طرف در محاسبات مستقیم مربوط به ارزش بازار میزان بیت کوین‌ های گمشده در نظر گرفته نمی‌شود. جدای از زمینه‌های نظری این بحث، محاسبات ارزش بازار مدل‌هایی را در اقتصاد ایجاد می‌کند که بر فعالیت‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر به معاملاتی نگاه کنید، متوجه می‌شویم بازار با میزان عرضه و تقاضا سازگار است. از طرف دیگر تاثیر سیاست‌های پولی برای کاهش یا افزایش ذخایر فیات روی نرخ ارزها کاملا مشخص است.

مسیر بیت کوین گویی هنوز در ابتدای راه است. نگاهی به بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری ارزهای رمز پایه هم هیجان‌انگیز و هم ترسناک است. دنیای ارزهای دیجیتال بیشتر از ۱۰ سال نیست که متولد شده است، اما شاهد رشد خیره کننده‌ای بوده است.

همین امسال، بیت کوین از ۸۰۰ دلار به بیش از ۱۰۰۰۰ دلار افزایش قیمت پیدا کرده است. رکوردهای قیمتی برای ارزهای دیجیتال همچنان در حال شکسته شدن است. همین‌طور عرضه اولیه سکه‌ (ICO) نیز همچنان شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بوده است. اما آیا افزایش ارزش بیت کوین نشانه‌ی برتری آن در تمام دنیا است؟

با اینکه دو نگاه ترس و امید در مورد خرید بیت کوین وجود دارد اما بیت کوین یک بازیگر کوچک است.


مسیر بیت کوین در برابر طلا


 جستجوی عبارت خرید بیت کوین از خرید طلا در گوگل پیشی گرفت

با نگاهی به بازار کالاهای واقعی مثل طلا، متوجه می‌شویم که ارزش ۳۰۰ میلیارد دلاری بیت کوین در این بازار مثل قطره‌ی آبی می‌ماند.

طلا که قرار بود بیت کوین آن را به چالش بکشد دارای بازاری به ارزش ۶ تریلیون دلار است. از همه مهم‌تر، تنها یک پنجم طلای استخراج شده برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه به عنوان جواهر یا در بخش خصوصی یا هنوز کشف نشده است.

بنابراین ارزش آن به بیش از ۷ تریلیون دلار می‌رسد که ۶٫۱ تریلیون دلار آن برای سرمایه‌گذاری‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نگاهی عمیق‌تر به بازار سهام بیندازید که ارزش آن نزدیک به ۵۵ تریلیون دلار است. بازار بدهی‌ها حدود ۹۴ تریلیون دلار و بازار املاک حدود ۱۶۲ تریلیون دلار ارزش دارد.
چیزی به نام حباب بیت کوین وجود ندارد

بنابراین آیا بیت کوین فقط رکورددار سرعت است اما در اندازه و ارزش بازار حرفی برای گفتن ندارد؟ نگاهی به این آمارها نشان می‌دهد که صحبت کردن از حباب بیت کوین چندان پایه‌ای ندارد. برای کالایی که فقط ۰/۳ ارزش دارد وقتی در کنار ارزش املاک، سهام و … قرار می‌گیرد خیلی سخت است که آن را یک حباب بنامیم.

وقتی صحبت از حباب و ارزش گذاری بیش از حد می‌شود کسی به اندازه رونی مائوس سرمایه‌گذار مشهور، موضوع را بهتر توضیح نمی‌دهد:

    در حال حاضر ۲۰۰ تریلیون دلار به عنوان پول نقد، سهام، اوراق قرضه و طلا داریم و تمام آنها به نظر من بیشتر از ارزش خود قیمت گذاری شده‌اند. اگر نیم درصد این ۲۰۰ تریلیون دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری شود شما با بازاری ۱ تریلیون دلاری روبه‌رو خواهید بود که بیشتر از شرکت اپل ارزش خواهد داشت که در حال حاضر ارزشمندترین شرکت دنیا است.

درست زمانی که کاربران بیت کوین مشغول شادمانی رسیدن ارزش بیت کوین به ۱۰.۰۰۰ دلار هستند، مایکل نووگراتز (Michael Novogratz) پیش‌بینی کرده است بیت کوین به سادگی در چند ماه آینده به قیمت ۴۰.۰۰۰ دلار خواهد رسید. نووگراتز همچنین پیش‌بینی می‌کند ارزش اتریوم هم روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.
افزایش ارزش بیت کوین طی ۱۳ ماه آینده

مایکل نووگراتز رییس سابق شرکت سرمایه‌گذاری Fortress که از مشتاقان بیت کوین است، پیش از این پیش‌بینی کرده بود ارزش بیت کوین به ۱۰.۰۰۰ دلار خواهد رسید.
بیشتر بخوانید:


چه عواملی باعث شد قیمت بیت کوین به ۱۰۰۰۰ دلار برسد؟


نووگراتز در تاریخ ۲۱ نوامبر پیش بینی کرده بود ارزش بیت کوین تا پایان دسامبر از یک اونس طلا بیشتر خواهد شد و هر واحد بیت کوین با قیمتی بیش از ۱۰.۰۰۰ دلار معامله خواهد شد. این در حالی است که پیش‌بینی او خیلی زودتر به واقعیت تبدیل شد و در اواخر ماه نوامبر قیمت هر واحد بیت کوین از مرز ۱۰.۰۰۰ دلار عبور کرد.

حالا نووگراتز پیش‌بینی جدیدی را مطرح کرده است و گفته است در ۱۳ ماه آینده و در پایان نوامبر سال ۲۰۱۸، ارزش بیت کوین چهار برابر خواهد شد. نووگراتز این ادعا را در مصاحبه با CNBC مطرح کرده و گفته است بیت کوین به سادگی به ارزش ۴۰.۰۰۰ دلار خواهد رسید.

نووگراتز زمانی این پیش‌بینی خود را رسانه‌ای کرد که ارزش بازار سرمایه بیت کوین به نزدیکی ۱۶۸ میلیارد دلار رسیده است و از ارزش غول‌های بزرگی مانند IBM، McDonald و Disney بیشتر شده است. علاوه بر این، تعداد سرمایه‌گذارانی که به صنعت ارزهای رمزپایه و بیت کوین وارد می‌شوند هر روز بیشتر می‌شود؛ این امر به این معنی است که بیت کوین همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

ارزش بیت کوین
ارزش اتریوم هم ۳ برابر خواهد شد؟

آقای نووگراتز همچنین در مورد اتریوم هم نظر مثبت دارد. در ماه نوامبر پیش‌بینی کرده بود ارزش اتریوم در انتهای سال جاری به ۵۰۰ دلار خواهد رسید.

قیمت اتریوم هم مانند بیت کوین سال درخشانی را پشت سر گذاشت. در حقیقت ارزش اتریوم از ابتدای سال جاری، ۵۰۰۰ درصد افزایش داشته است. مایکل نووگراتز در مورد اتریوم گفته است این روند صعودی در سال ۲۰۱۸ هم ادامه خواهد داشت. او به CNBC گفته است:

    حالا که اتریوم توانسته است به ۵۰۰ دلار برسد، به نظر می‌رسد این روند خود را در سال ۲۰۱۸ هم حفظ کند و به ارزشی ۳ برابر امروز خود برسد.

بیشتر بخوانید:

۵ دلیلی که بیت کوین را به بهترین سرمایه گذاری در سال ۲۰۱۸ تبدیل می کند

سایر ارزهای دیجیتال و رمزپایه مشهوری که در یک سال گذشته رشد داشته‌اند، عبارتند از ریپل (Ripple)، لایت‌ کوین (Litecoin)، مونرو (Monero)، اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) و دش (Dash)؛ به این ترتیب ارزش کل بازار ارزهای رمزپایه در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ به بیش از ۳۰۷ میلیارد دلار رسیده است.